Page 25 - 81 ÇALIKUŞUSAKARYA birleşik
P. 25
YENİMAHALLE ANA OK ULUND AN
YENİMAHALLE ANAOKULUNDAN
AŞ
AM”
AK SÜRDÜR
ÜLEBİLİR Y
A
“
“ATIKSIZ MUTFAK SÜRDÜRÜLEBİLİR YAŞAM”
TIKSIZ MUTF
Kaynakları daha verimli kullanmak, israfı azaltmak, atık miktarının azaltılması, atıkların geri dönüşümü sağlamak amacı ile Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı öncülüğünde başlatılan Sıfır Atık projesine tüm kurumlar destek vermektedir. MEB ile yapılan protokol ile okul-
larda da bu proje başlatılmıştır. Her kavramda olduğu gibi, sıfır atık kavramının da en temel eğitimden başlayarak öğretilmesi gerekir.
Bu sebeple anasınıfı, ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite öğrencilerini hedef alan bir bakış
açısı geliştirilmesi önem arz etmektedir.
Millî Eğitim Bakanlığı ve Çevre, Şehircilik ve İklim Bakanlığının başlatmış olduğu bu
protokolde çeşitli çalışmalar gerçekleştiren ve “Sıfır Atık Temel Düzey Sertifikası” bel-
gesini almaya hak kazanan Yenimahalle Anaokulunun mutfağında “sıfır atık üretme”
prensibi uygulanmaktadır. Yemek listelerinde; mev-
simine uygun meyve sebzeler tercih edilerek; karbon
ayak izi az olan ürünlerin mutfağa girmesine ve atık-
ların çöp olmaması, yeniden dönüştürülmesi ve doğa-
ya kazandırılması çalışmalarına özen gösterilmektedir.
Okul mutfağında tüketilecek olan malzemenin hiçbir par-
çasını çöp olarak görmeyip gıda hijyenine ve sağlık proto-
kollerine uygun şekilde değerlendirilip gıda israfının önüne
geçilmektedir.
Yenimahalle Anaokulunda, öğretmen ve öğrencililerin katılı-
mı ile “Atık Yönetim Felsefesi” ışığında; kurumuş ekmekten
çorbalar için kıtır ekmek, yeşilliklerin yaprakları ve sapları ile bitki çayları, sarmadan arta kalan lahana
ile turşu, soyulan narenciye kabukları ile reçeller ve temizlik sirkesi yapılmaktadır. Yemeklerde mevsi-
minde yapılan domates sosu ve salçalar kullanılmaktadır. Kahvaltıda yenecek reçeller, okul mutfağında
meyve kabukları ve gövdeleri ile hazırlanmaktadır.
Okul-ev düzleminde yapılan atık toplama faaliyetleri ile
evlerden getirilen ve okulda çıkan gıda atıklar, kompost atık
kutularına atılmakta ve gübre olması beklenmektedir. Oluşan
gübrelerin ise okul bahçesinde bulunan ekim dikim alanla-
rında kullanılması planlanmaktadır.
Bu faaliyetlerle okuldaki öğrencilere doğal varlıkların korunması, tükenebilir varlıkların ve
çevrenin bilinçli kullanılması, çevre dostu tüketim alışkanlıklarının kazandırılması ve
atık yönetimi konularında farkındalık kazandırılması amaçlanmakta ve Yenima-
halle Anaokulunda; “Atıksız Bir Okul, Sürdürülebilir Bir Yaşam” için çalış-
malara devam edilmektedir.
25