Page 65 - 81 ÇALIKUŞU | SAKARYA | 6.Sayı
P. 65

Sevme-Sevilme                                                              Kabul Görme
                    İhtiyacı                                                                 İhtiyacı


          Sevme ve sevilme duygu-                                                  Koşulsuz sevgi kabul gör-
          su insanın en temel duy-                                                 me ihtiyacının birinci adı-
          gusal ihtiyaçlarından biri-                                              mıdır. “Eğer bunu yapar-
          dir.  Sevgi  kavramı  çocuk                                              san seni sevmem, eğer
          için sevildikçe öğrenilen                                                bunu söylersen sana is-
          bir olgudur. Bakım veren-                                                tediğini vermem” gibi
          leri tarafından sevgiyle bü-                                             söylemler çocuğun kendi
          yütülmüş kişilerin ruhsal                 Güven Duyma                    varlığıyla kabul görmeye-
          bütünlükleri daha sağlık-                     İhtiyacı                   ceğini ve çocuğa yalnızca
          lıdır. Fakat burada önemli                                               dışardakilerin isteklerine
          bir nokta var. Nasıl ki sevgi    Birey güven duygusunu bebek-            uygun  davranırsa  top-
          eksikliği çocuğa zarar ve-       lik çağında bakım vereniyle ka-         lumda yer edinebilece-
          riyorsa  sevgi  fazlalığı  yani   zanır. Eğer bebek ağladığında          ğini öğretir. Çocukluğun-
          yerinde olmayan sevgi de         duyulmuş, anlaşılmış ve ihtiyacı        dan itibaren bu öğretiyi
          çocuğa zarar verir. Örne-        karşılanmışsa  yaşama  dair  gü-        alan birey kabul görme
          ğin aşırı ilgi, üstüne düşme     ven bilinci gelişir. Beslenme ih-       ihtiyacının karşılanama-
          çocuğun yaşam deneyim-           tiyacı, korunma ihtiyacı, hijyen        ması kaygısıyla kendi gibi
          lerinin elinden alınmasına       ihtiyacı gibi fiziksel ihtiyaçlarının   davranmanın utanç verici
          sebep olabilir. Bu yüzden        karşılanması güven duygusunu            olduğunu düşünebilir ve
          kararında ilgi ve sevgi ço-      destekler ve güvenli bağ kurma-         kabul görmek için başka-
          cuğun sevgi şemasının            yı sağlar.                              larına bağdaşık bir yaşam
          sağlıklı oluşmasını sağlar.                                              sürdürebilir. Bu sebeple
                                                                                   çocuğa bakım veren ki-
                                                                                   şiler çocuğu kendiliğiyle
                                                                                   kabul etmeli ve koşullara
                                                                                   bağlı olmadan çocuğa
                                                                                   değerli olduğunu hisset-
                                                                                   tirmelidir. Kabul gören
                                                                                   çocuğun özsaygı gelişimi
          Tüm bu durumlar göz önüne alındığında çocukluk çağında                   desteklenerek       kendine
          deneyimlenen tutumların kişinin ilerdeki karakteri üzerinde              güven duygusu da peki-
          büyük etkiye sahip olduğu görülür. Bu yüzden de insan                    şir.
          hayatının ilk dönemleri çok önemlidir. Çocuğun duygusal
          ihtiyaçlarının (sevme-sevilme, güven duyma, kabul görme,
          bağımsızlık, özsaygı vb.) karşılandığı sağlıklı bir ortam
          oluşturmak, çocuğun ihtiyaçlarını görüp duyabilmek en
          önemlisi  çocuğu anlamak kişilik  izlerini olumlu yönde                  Kübra Duman
          geliştiren en önemli etmenlerdir.                                        Psikolojik Danışman























                                                                                                       65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68